Lugemisepäevik (1.) – Quality Evaluation of Open Educational Resources

Valisin esimeseks lugemispäeviku artikliks õppematerjalide kvaliteedi hindamise teema all soovitatud  2020. aastal avaldatud Eliase, Oeleni, Tavakoli, Kismihoki ja Aueriartikli uuringu avatud õppematerjalide kvaliteedi hindamise ja  pakutud hindamismudeli kohta. 

Tänapäeval kasutavad nii õppijad kui õpetajad laialdaselt internetis vabalt kättesaadavaid nö avatud õppematerjale. 

Avatud kursuste veebiplatvormid haldavad õppematerjale, mida teatakse avatud õppematerjalidena (Open Educational Resources), kõik  kursused on veebipõhised. Paljud avatud õppematerjalide platvormid sisaldavad nii õppevideoid, slaide kui ka audioloenguid (Elias et al. , 2020). 

Selleks, et tagada hea online kursus, on väga oluline, et kursusel kasutatavad õppematerjalid oleksid asjakohased ja heal tasemel.

Kuna materjalide hulk avatud õppematerjalide platvormidel aina kasvab ja tase on erinev, on kvaliteetsete õppematerjalide leidmine muutunud üha keerulisemaks ülesandeks. Selleks, et leida sisukaid ja kvaliteetseid materjale on kvaliteedi hindamisest saanud oluline roll. Samuti on kvaliteedi hindamine oluline selleks, et avatud õppematerjalide koostajad saaksid struktureeritult tagasisidet, mille põhjal enda õppematerjale täiustada.

Selles artiklis pakuvadki autorid välja hindamismudeli, mille järgi hinnata avatud õppematerjali kvaliteeti. Samuti annab mudel õppematerjalide loojatele juhised, mille järgi luua kvaliteetset õppevara. 

Autorite pakutud mudel põhineb varasemate hindamismudelite võrdlusel. Kvaliteedimõõdikute määratlemiseks ja väljatöötamiseks uuriti avatud õppematerjalidega hindamise teemaga seotud varasemaid töid.  Mudeli koostamisel tugineti peamisel slaidide kvaliteedi hindamisel, kuid autorite hinnangul saab seda mudelit rakendada ka teistes vormingutes avatud õppematerjalide kvaliteedi hindamisel (näiteks audio- või videoloengud).

Avatud õppematerjalide kvaliteedi hindamise mudel 

Autorid (Elias et al. , 2020) jagasid avatud õppematerjalide kvaliteedi hindamise mudeli kolmeks osaks:

Sisustruktuur – taksonoomia selgus, navigeerimise lihtsus, struktuuri asjakohandatavus, sisu ülesleidmine

Õppesisu – teksti kvaliteet, sisu kohanemisvõime, erinevates seadmetes kasutatavus, sisu ülevaate nähtavus, sisu mitmekeelsus

Enesehindamine – võimalus teha enesekontrolle ja erinevaid viise teadmiste teste 

Põhjalikumalt on mudeli osad kirjeldatud tabelis (Elias et al. , 2020):

Hindamaks mudeli sobivust viidi avatud õppematerjalide ekspertide seas läbi küsimustik-uuring, mille tulemused näitasid, et see on asjakohane ning seda  saab kasutada hindamaks avatud õppevara üleüldist kvaliteeti.

Viide allikale:Elias, M., Oelen, A., Tavakoli, M., Kismihok, G., & Auer, S. (2020). Quality Evaluation of Open Educational Resources. C. Alario-Hoyos, M. J. Rodríguez-Triana, M. Scheffel, I. Arnedillo-Sánchez, & S. M. Dennerlein (toim.), Addressing Global Challenges and Quality Education (lk 410–415). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-57717-9_36

Lisa kommentaar